Dacia to marka znana z oferowania solidnych i przystępnych cenowo nowych samochodów Dacia, stale udoskonala swoje modele, dostarczając rozwiązania dopasowane do potrzeb współczesnych kierowców. Kluczowym elementem każdego pojazdu są jego silniki, które decydują o wydajności, oszczędności paliwa oraz ogólnym komforcie jazdy.
Przegląd dostępnych opcji silnikowych w modelach Dacia
Dacia oferuje szeroką gamę silników, które są dostosowane do różnorodnych potrzeb i preferencji kierowców. W swoich popularnych modelach, takich jak Duster, Sandero, czy Logan, Dacia implementuje zarówno jednostki benzynowe, jak i diesla
Silniki benzynowe Dacia
Wersje benzynowe są cenione za swoją prostotę i niezawodność, a także niższe koszty początkowe. Są one idealne dla osób, które szukają ekonomicznej opcji zakupu samochodu:
- TCe 90 - To trzycylindrowy silnik o pojemności 999 cm³, który generuje moc maksymalną 67 kW (90 KM) w zakresie obrotów od 4400 do 4900 obr./min. Maksymalny moment obrotowy wynosi 160 Nm i jest dostępny w zakresie od 2200 do 3750 obr./min. Charakteryzuje się sekwencyjnym wielopunktowym wtryskiem paliwa i jest wyposażony w filtr cząstek stałych, co jest zgodne z normą emisji spalin Euro 6.
- TCe 130 - Czterocylindrowy silnik o pojemności 1332 cm³, generujący moc maksymalną 96 kW (130 KM) przy 4500-6000 obr./min. Maksymalny moment obrotowy wynosi 240 Nm dostępny w zakresie 1600-3500 obr./min. Silnik ten również posiada bezpośredni wtrysk paliwa i spełnia normę emisji spalin Euro 6.
- TCe 150 - Najmocniejszy z oferowanych silników benzynowych, czterocylindrowy o pojemności 1332 cm³. Rozwija moc 110 kW (150 KM) przy 5250-6000 obr./min z maksymalnym momentem obrotowym 250 Nm dostępnym w zakresie 1700-3250 obr./min. Jest to również silnik z bezpośrednim wtryskiem paliwa, posiadający filtr cząstek stałych i spełniający normę Euro 6.
Silniki diesla w Dacii
Silniki diesla oferują lepszą efektywność paliwową przy wyższym przebiegu, co czyni je doskonałym wyborem dla osób pokonujących długie dystanse:
- Blue dCi 115 - Silnik wysokoprężny o pojemności 1461 cm³, który dostępny jest zarówno w wersji z napędem na dwa, jak i na cztery koła. Rozwija moc 85 kW (115 KM) przy 3750 obr./min i maksymalny moment obrotowy 260 Nm dostępny już od 1750 obr./min. Posiada bezpośredni wtrysk paliwa oraz system selektywnej redukcji katalitycznej (SCR), który wykorzystuje płyn AdBlue® do redukcji emisji tlenków azotu. Spełnia normę emisji spalin Euro 6.
- Blue dCi 115 4x4 - wysokoprężna jednostka napędowa o pojemności 1461 cm³, oferowana przez Dacię Duster jako opcja dla osób poszukujących solidnych osiągów w połączeniu z napędem na wszystkie koła. Charakteryzuje się mocą 84 kW (115 KM), którą osiąga przy 3750 obr./min, oraz maksymalnym momentem obrotowym wynoszącym 260 Nm, dostępnym już od 1750 obr./min. Taka charakterystyka momentu obrotowego jest idealna do jazdy w trudnym terenie, gdzie dostępność wysokiego momentu obrotowego przy niskich prędkościach obrotowych silnika jest kluczowa. Blue dCi 115 4×4 wyposażony jest w bezpośredni wtrysk paliwa oraz technologię selektywnej redukcji katalitycznej (SCR), która wykorzystuje płyn AdBlue® do zmniejszenia emisji tlenków azotu, zgodnie z normą Euro 6s
Jak wybrać idealny silnik dla swojej Dacii?
Wybór odpowiedniego silnika do samochodu Dacia zależy od indywidualnych potrzeb i warunków użytkowania. Jeśli większość podróży odbywa się w mieście, lepszym wyborem może być silnik benzynowy ze względu na niższe koszty zakupu i prostotę. Dla osób często podróżujących po autostradach, silniki diesel mogą być bardziej odpowiednie, oferując lepszą efektywność paliwową przy wyższych prędkościach.
Dla osób szukających ekonomicznych i ekologicznych rozwiązań, silniki z LPG stanowią doskonały kompromis między kosztem a ekologią. Warto również rozważyć modele z automatycznymi skrzyniami biegów CVT dla zwiększonego komfortu jazdy, szczególnie w ruchu miejskim.
Przy wyborze silnika ważne jest także przemyślenie przyszłych kosztów eksploatacji i możliwości serwisowania, aby maksymalnie wydłużyć żywotność i efektywność wybranego modelu.